Nákup diamantů nemusí být spojen jen se zásnubami a jinými podobnými příležitostmi...
Nákup diamantů nemusí být spojen jen se zásnubami a jinými podobnými příležitostmi. Může se jednat také o léty prověřenou a velmi stabilní investici. Každý investor však musí mít jasný přehled o cenách na trhu, ve kterém chce nakupovat a pro trh broušených diamantů se využívá RAPAPORT PRICE LIST.
Ceník Rapaport Price List byl založen již v roce 1978 Martinem Rapaportem, kdy se jednalo o historicky první diamantový ceník. Zveřejněním Rapaport Price Listu vyvolal M. Rapaport velké pozdvižení mezi převážnou částí obchodníků s diamanty. Hlavním důvodem bylo odhalení reálných a oprávněných transakčních cen pro konečné zákazníky. V dobách před zveřejněním ceníku se ceny diamantů pohybovaly i několikanásobně výš.
Rapaport Price List vychází oficiálně každý pátek, ovšem jeho změna nastává jen několikrát ročně – protože je přírodní diamant konzervativní investicí, důvod pro změnu v ceníku musí být opodstatněný a dlouhodobý. Rapaport Price List tak nereaguje na výkyvy trhu, které jsou jen krátkodobé.
Ceny v něm se uvádějí ve stovkách USD / 1.00ct. Cena diamantu 0.30ct diamantu pak odpovídá 30 % uvedené ceny.
Rapaport Price List zohledňuje parametry diamantu:
Další parametry diamantu pak mají vliv na slevu oproti dané ceně.
Poměrně vysoké procento obchodníků s diamanty svým koncovým klientům tvrdí, že Rapaport Price List spadá mezi burzovní ceníky a diamanty pak prodávají nad cenou. Toto tvrzení je však nepravdivé. Reálně se takřka veškeré diamanty obchodují se slevou oproti Rapaport Price List. Ten by měl sloužit jej jako odrazový bod, pro stanovení kvalitní nabídky.
Výjimka potvrzuje pravidlo, a tak se může stát, že malé certifikované diamanty mají svou cenu nad cenou stanovenou Rapaportem. Vyšší cena je ovšem spojena s náklady na certifikaci, které jsou k ceně diamantu velmi vysoké. V takových případech se diamanty prodávají nad cenu Rapaport ceníku i na burze.